Kaikki mitä sinun tarvitsee tietää akuista
Mistä tunnistaa laadukkaan akun?
Laadukkaan akun tunnistaminen on vaikeaa, akun laatuun vaikuttaa valmistajan lisäksi sen ikä ostohetkellä ja akun sisällä olevien lyijylevyjen koko ja paksuus. Suurimmat valmistajat ovat kuitenkin standardisoineet omat tuotteensa siten, että materiaalimäärät ja laatu ovat yleisesti ottaen tasaiset. Valmistusmaa vaikuttaa akun valinnassa siinä mielessä, että Aasian ja lämpimien maiden markkinoille tehdyt akut ovat usein kevyemmällä lyijymäärällä varustettuja johtuen pakkaskäynnistys ominaisuuden puutteesta.
​
Kuinka akkua tulisi säilyttää?
Akun säilyttämiseen vaikuttaa kaksi asiaa: Lämpötila ja säilytyksen aikanen varaus. Millään teknologialla rakennettua akkua ei saa säilyttää tyhjänä! Tämä vaikuttaa jo lyhyessä ajassa akun kykyyn pitää varaustaan jatkossa. Tavallisimpia akkutyyppejä kuten tavallista lyijyhappo akkua, AGM-akkua ja suljettuja varavoima-akkuja olisi hyvä säilyttää mahdollisimman kylmässä tilassa, mikäli ne ovat käyttämättä pidempiä aikoja. On kuitenkin muistettava pitää akku täyteen ladattuna, sillä kylmässä lataamaton akku jäätyy! Lämpöisessä säilytettäessä akku sen sijaan purkautuu itsestään. Mikäli akku on kiinni ajoneuvossa, jolla ei ole ajettu hetkeen, on syytä ladata akkua säännöllisin väliajoin tai irrottaa akun miinuskenkä ajoneuvon aiheuttaman purkautumisen estämiseksi (Tarkistathan oman ajoneuvosi merkkiliikkeestä tai huoltokirjasta saako miinuskengän irroittaa pidemmäksi aikaa ennen kun toimit!).
​
Kuinka saan selville akun kunnon?
Akun kuntoa on mahdotonta arvioida silmämääräisesti. Jos ajoneuvo ei lähde käyntiin, se koetaan usein merkkinä akun heikosta kunnosta. Totuus tässä asiassa kuitenkin on, että akku saattaa olla jo todella huonossa kunnossa, vaikka ajoneuvo starttaa. Tätä voidaan verrata puhelimen akkuihin siinä mielessä, että voit soittaa puheluita, vaikka akun kapasiteetti olisi vain muutaman prosentin luokkaa. Tämän vuoksi on suositeltavaa, erityisesti talvella mittauttaa akku ennen pitkiä matkoja iästä riippumatta. Mikäli akku on yli 4 vuotta vanha, on sen kunto syytä tarkastaa.
​
Helpoin tapa pitää akku hyvässä kunnossa on ajaa pidempää matkaa ja välttää lyhyitä siirtymiä. Jos tämä ei onnistu, kannattaa ostaa ns. ylläpitolaturi ja pitää akkua 1-2 kertaa kuukaudessa latauksessa.
Erilaisia akkutyyppejä
​
"Tavallinen lyijyhappoakku": On käynnistämiseen tarkoitettu akku, joka on ollut yleisin akkutyyppi autoissa tähän päivään asti. Sisältää irtonesteen (Hapon) ja lyijylevyjä.
​
AGM-Akku: "Absorbent Glass Mat" akku on uuden sukupolven akkutyyppi, joka on syrjäyttämässä perinteiset akut markkinoilta. Akussa happo on imeytettynä lasivilla erottimiin ja imeytetty neste on väkevämpää kuin perinteisissä akuissa. Vaurioituessaan AGM-akku ei vuoda, se varaa suuremman määrän virtaa kuin perinteinen akku ja vastaanottaa latausta tehokkaammin.
​
Geeli-akku: On siivouskoneissa ja henkilösiirtimissä käytetty akkutekniikka, joka on pikku hiljaa jäämässä pois ja korvautumassa AGM-ratkaisuilla. Näitä akkuja ei saa ladata kuin niille tarkoitetuilla latureilla, sillä tavallinen laturi polttaa geelin pilalle.
​
Litium: On sähköautoista tuttu akkuteknologia, jota on alettu hyödyntämään myös käynnistysakuissa. Litium Ion -akkujen etuna on nopea latautuminen ja suuri käynnistyskapasiteetti. Naapurisi Teslassa on useampi tuhat pientä Litium kennoa, jotka varastoivat sen käyttövoiman.
​